pátek 8. července 2011

Recenzia: Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein - Nudge (Šťouch) - 80 %

"Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí" - presne takýto podtitul nesie kniha, ktorá sa stala v USA bestsellerom a dostala ocenenie prestížneho časopisu The Economist. A povedzme si úprimne - kto z nás by sa nechcel rozhodovať lepšie?

Keď sa mi kniha prvý krát dostala do rúk, trochu som sa obávala, či sa nejedná o ďalšiu publikáciu zo série podivných neurčitých ezotericko-new age publikácií, ktoré sľubujú okamžite po prečítaní nadobudnutie troch luxusných víl, ideálneho životného partnera a doživotné nádherné počasie na Bahamských plážach (len preto, že vysvetlíme vesmíru, že po tom túžime, však, milá Rhonda Byrne). Našťastie sa moje obavy nepotvrdili a Nudge poskytuje svojim čitateľom inšpiráciu presne na to, čo sľubuje - postrčenie. A to postrčenie veľmi konkrétnymi a transparetnými smermi.

O čom vlastne Nudge je, vystihuje veľmi presne úryvok z anotácie:
"I když je lidský mozek jistě úžasná věc, byl stvořen jen k určitým účelům, například jak najít potravu a přitom se nenechat sežrat. Účely, k nimž stvořen nebyl, jsou například výběr dobrého penzijního spoření, omezení škodlivého znečištění, vyhýbání se tučné stravě, a plánování na dlouhou dobu dopředu. Každý den se musíme pro něco rozhodnout, děláme stovky voleb, a dost často se, bohužel, rozhodneme špatně. Tyto omyly škodí našim peněženkám, našemu zdraví i naší planetě."

Nudge je skrátka o pomáhaní ľuďom rozhodovať sa - v rámci osobnej slobody - správne, pričom tento spôsob autori označujú za "libertariánsky paternalizmus". Celá kniha obsahuje veľa zaujímavých postrehov, ktoré siahajú od psychológie k ekonómii. Nezaprie sa, že obaja autori sú akademici a miestami používajú pomerne zložitú terminológiu - našťastie je prekladaná zaujímavými príkladmi zo života (vedeli ste, že obrázok muchy umiestnený v pisoároch zníži "rozptyl" moču v okolí pisoáru až o 80 %?)  a osviežujúcim humorom.

Kniha sa venuje architektúre výberu hlavne v troch oblastiach - zdraví, ekológii a majetku (pričom práve tejto časti je venovaná najväčšia pozornosť a z môjho pohľadu je aj najužitočnejšia). Je zrejmé, že vznik knihy veľmi ovplyvnila hospodárska kríza a tohoto faktu sa týka aj jedna z mojich výhrad - pomerne veľký priestor je venovaný finančnému trhu v USA, ktorý je od toho českého, či slovenského dosť odlišný a našinec (bez ekonomického vzdelania) sa pravdepodobne bude napr. v rozličných typoch amerických hypoték strácať. To isté sa týka časti o programe zdravotného poistenia v USA - nepochybne je zaujímavá a podnetná, ale priemerný Čech alebo Slovák bude zrejme musieť podrobne prelúskať popis a vývin situácie, ktorý našťasťasie Thaler a Sunstein nezabudli pre cudzincov
pridať

Moja druhá výhrada sa týka čitateľom, ktorým je kniha venovaná - už z podnadpisu ""Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování..." je zrejmé, že Nudge prináša skôr návod, ako pomôcť k lepším rozhodnutiam iným ľuďom, než ako zlepšíť rozhodnutia vlastné. To znamená, že je inšpiráciou skôr pre verejných činiteľov, vlastníkov spoločností, profesorov...skrátka ľudí, ktorí majú moc rozhodovania. Hoci kniha ani netvrdí nič iné a je určite skvelé, mať uvedomelého a ústretového nadriadeného, predsa si myslím, že by mohla poskytovať viac návodov priamo tzv. (nebite ma za ten výraz) obyčajnému človeku. Možno v druhom pokračovaní?

Koncept "postrkovania" nie je ničím novým - v marketingu sa rozličné formy psychologických trikov za účelom zvýšenia zisku a prilákania nových zákazníkov využívajú už veľmi dlhý čas (napr. umiestnenie sladkostí a chladených nápojov v obchodoch tesne ku pokladniam) - v Nudge však nejde o maximalizáciu tržieb súkromných spoločností, ale o oveľa ľudskejšie a dá sa povedať aj šľachetnejšie ciele - zlepšenie kvality života jednotlivca a prostredia na život. Práve v tomto zmysle je posolstvo knihy podľa mňa najsilnejšie a bolo by naozaj skvelé, keby sa dotklo práve tých, ktorí majú možnosť ovplyvňovať životy ostatných v najvyššej miere.

Knihu Nudge (Šťouch) vydalo v preklade Evy Dejmkovej nakladateľstvo KNIHA ZLÍN.