sobota 9. července 2011

Recenzia: Don Thompson - Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů - 90 %

Táto kniha je určená hlavne dvom skupinám ľudí. Tá prvá si bude hovoriť "ako je, sakra, možné, že sa nezmysly ako vypchatý žralok predávajú za 12 miliónov dolárov?". Tá druhá okamžite po prečítaní začne uvažovať nad tým, aký nezmysel by mohli za 12 miliónov skúsiť streliť oni a čo na to budú potrebovať.


Don Thompson nám ako zručný autor v knihe ponúkne odpoveď na obe tieto otázky.

Onen "vypchatý žralok" spomenutý v názve knihy je konceptuálne dielo anglického umelca Damiena Hirsta, ktorý je známy svojou obľubou "shock art". Jedná sa o vypreparované telo žraloka tigrieho  naloženého vo formaldehyde, pričom samotný Hirst na prípravu len dohliadal a za svoj  umelecký prínos pokladal samotný koncept diela, nie realizáciu. (Čo asi najlepšie ilustruje "šťavnatá" časť žraločieho príbehu v ktorej zle vypreparovaná ryba začne zahnívať a všetci sú veľmi nešťastní, pretože sa obávajú, či je možné tlejúce telo vymeniť a aký vplyv to bude mať na autentickosť diela). Inštaláciu Hirst nazval Fyzická nemožnost smrti v mysli někoho živého.


Okrem "vypchatého žraloka" autor v knihe poukazuje na niekoľko desiatok kontroverzných umeleckých diel, ktoré sú považované v svete zberateľstva umenia za prestížne a ktoré boli predané za neuveriteľné sumy. Z príkladov, ktoré ma zaujali vyberám napr.

- Inštaláciu s bronzovými odliatkami ľudských výkalov.
- Dielo "Moja posteľ" od Tracey Emin, ktoré nečakane predstavuje jej rozhádzaná posteľ s nedopalkami od cigariet, prezervatívmi, špinavými plachtami a pod.
- Dielo "Milenci" od Félixa Gonzáles-Toresa - 160 kg jednotlivo balených modrobielych bonbónov, ktoré sa majú navŕšiť v rohu miestnosti a ponúkať hosťom, pričom bonbóny predstavujú telo milenca strácajúceho sa pod vplyvom AIDS.

Don Thompson sa v svojej knihe snaží vysvetliť, ako je možné, že za vyššie spomínané diela a mnoho iných, ktoré by priemerný človek zrejme rovno vyhodil na smetisko, alebo odložil niekam do zadného kúta pivnice, sú bohatí záujemci o umenie ochotní zaplatiť ťažké peniaze. 
Na jednotlivých príkladoch ilustruje akú moc môže mať záujem prestížneho zberateľa umenia, akým je napríklad reklamný magnát Charles Saatchi, aký vplyv na cenu diela majú legendárne aukčné domy ako Sothesby's - skrátka, aký mocný je branding a nakoľko je spätý so súčastným umením. 

Okrem autora žraloka, Damiena Hirsta, predstavuje ďalších umelcov, ktorí sa vedia v propagácii a predaji svojich diel veľmi dobre pohybovať - Andyho Warhola, Jeffa Koonsa a Tracey Emin, pričom u každého z nich uvádza niekoľko zaujímavých príhod, ktoré sa týkajú prezentácie týchto umelcov a ich diel. 

Celou knihou sa ťahá ako niť otázka, nakoľko je možné hodnotu diela posudzovať marketingom vybičovanými cenami (pozoruhodná je napríklad kapitola o kritikoch umenia v ktorej je vidieť znechutenie kritikov nad tým, že ich názor má pre meno a úspech umelca omnoho menšiu hodnotu ako to, či ho v rámci reklamy označia jeho díleri v katalógu za novodobého Picassa).

Kniha je písaná zrozumiteľným štýlom, ktorý sa (hlavne v svojej prvej časti) dobre číta. Thompson nás zahŕňa mnohými historkami, nad ktorými bude väčšina čitateľov neveriacky krútiť hlavou - druhá polovica, ktorá nás zoznamuje so zákonitosťami aukčných siení a galérií bude pravdepodobne pútavá hlavne pre ľudí, ktorí sa zberateľstvu umenia, alebo jeho vytváraniu sami venujú, avšak aj táto časť obsahuje zábavné pasáže, takže nudiť by sa nemal ani "obyčajný" čitateľ. Nazdávam sa preto, že táto kniha by rozhodne nemala uniknúť nikomu, koho zaujíma umenie a zákonitosti propagácie, ale má čo ponúknuť aj ostatným čitateľom.

(...a teraz ma ospravedlňte, idem porozmýšľať nad tým, ako povýšiť špinavé posteľné prádlo na shock art a za koľko ho predať).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.